دوره اول جشنواره

خلاصه جشنواره

با انتشار گسترده فراخوان نخستین دوره از جایزه سال زنده یاد ایرج بسطامی در سراسر کشور، دبیرخانه این جشنواره با استقبال عظیم جوانان هنرمند هم میهن مواجه شد، به حدی که بر اثر تماس‌های مکرر خوانندگان جوان، کمیته اجرایی بر آن شد که مهلت ارسال آثار را به مدت 15 روز (تا 25 مهر ماه 89) تمدید نماید. با پایان مهلت ارسال آثار، قریب به 300 اثر از 73 شهر کشور به دبیرخانه جایزه سال ایرج بسطامی رسید. که با جمع بندی استانی، استان‌های: تهران، فارس، کرمان، مازندران، و اصفهان به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را از لحاظ میزان مشارکت در این اتفاق مهم فرهنگی کسب نمودند. هم چنین بر پایه‌ی تحلیل آمار شرکت کنندگان، از لحاظ پراکندگی جنسیتی، 95 درصد مرد و 5 درصد از شرکت کنندگان زن بودند.

حدود 300 اثری که به دبیرخانه جایزه سال ایرج بسطامی از اقصی نقاط کشور رسید، در مرحله نخست و پس از بررسی اولیه و تفکیک آثار و انتخاب 56 اثر قابل طرح در مراحل بعدی داوری به داوران دور مقدماتی تحویل گردید. داوران این بخش طی جلسات متعدد، به دقت و با در نظر گرفتن آیتم هایی همچون: وسعت صدا، جنس صدا، تلفیق شعر و موسیقی، ریتم، اجرای تحریر و کشش، ملودی کلام، تسلط بر ردیف و ...) به امتیاز دهی پرداخته و پس از جمع بندی و مقایسه امتیازها، 26 خواننده به مرحله دوم راه یافتند.

در مرحله دوم داوری، 26 اثر جهت بررسی و امتیاز دهی به داوران این مرحله تقدیم گردید. در مجموع بررسی هایی که توسط داوران این مرحله انجام گردید، بر اساس امتیازهایی که به دقت مورد محاسبه قرار گرفته بود 12 خواننده جوان از شهرهای مختلف کشور به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب و به مرحله آزمون حضوری راه پیدا کردند. روز دوشنبه 25 آبانماه 89، کمیته داوری نهایی متشکل از 4 داور و با حضور دبیر اجرایی، مدیر عامل و بازرس موسسه بسطامی، هنرمندان منتخب را مورد ارزیابی و آزمون حضوری قرار دادند.

در نهایت پس از جمع بندی دقیق امتیازات و محاسبات لازم و مقایسه آنها، سه نفر به عنوان نفرات برگزیده اول تا سوم، 4 نفر شایسته تقدیر و یک نفر خواننده زن جهت معرفی و تقدیر از میان خانم‌های شرکت کننده انتخاب گردید.

 

پوستر و فراخوان

داوران جشنواره

حسام الدین سراج
دبیر هنری جشنواره

برگزیدگان آواز

امید آزاک
نفر اول آواز بخش جوانان

آلبوم‌های برتر

آلبوم‌های راه‌یافته به مرحله نهایــی