دومین دوره جشنواره موسیقی ایرج بسطامی برگزیدگان خود را شناخت

دومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

 

به گزارش روابط عمومی این جشنواره، در مراسم اختتامیه دومین دوره جشنواره موسیقی ایرج بسطامی که شنبه دوم خرداد با حضور هنرمندان و مدیران هنری در تالار وحدت برگزار شد، برگزیدگان سه بخش بهترین آلبوم موسیقی سنتی، برترین های آواز سنتی در دوره جوانان و آزاد و بهترین گرافیک آلبوم موسیقی سنتی تقدیر شدند.

در ابتدای این مراسم که با اجرای ژاله صادقیان، گوینده رادیو و از اعضای هیات امنای موسسه ایرج بسطامی برگزار شد، نماهنگ معرفی بنیاد فرهنگی هنری ایرج بسطامی پخش شد و سپس فاطمه بسطامی خواهر زنده یاد ایرج بسطامی و مدیرعامل موسسه ایرج بسطامی ضمن خیرمقدم به حضار، از همراهی شرکت کنندگان در زنده نگه داشتن یاد و خاطره ایرج بسطامی تقدیر کرد.

 

بیانیه هیات داوران بخش آلبوم موسیقی سنتی سال

در ادامه برنامه، پس از پخش نماهنگ اولین دوره جشنواره موسیقی بسطامی و نماهنگ داوری بخش آلبوم سنتی سال، فریدون شهبازیان به نمایندگی از هیات داوران بخش آلبوم موسیقی سنتی سال بیانیه هیات داوران را قرائت کرد و گفت: زنده یاد بسطامی که نامش زینت بخش این جشنواره است، هنرمندی بود که غریب زندگی کرد و غریبانه راهی سفر ابدی شد و این اتفاق ناگوار در زلزله زندگی سوز و خانمان برانداز بم روی داد.

وی ادامه داد: او در زمان حیاتش از سوی جامعه موسیقی، سازمان ها و هنرمندانی که سال ها با او کار کردند، مورد توجه جدی قرار نگرفت که این بسیار تاسف برانگیز بود و توجه رسانه ها به نکته ای جلب شد که هنرمندی در گستره آواز ایران وجود داشته که مورد بی توجهی قرار گرفته و اکنون در میان ما نیست.

شهبازیان افزود: به قول محمدرضا درویشی، ایرج با مرگ خود به هنرش زندگی بخشید. بنابراین مسئولان هنری کشور به یاد داشته باشند که با بقیه موسیقیدانان با مهربانی بیشتری رفتار کنند.

عضو هیات داوران بخش آلبوم جشنواره ایرج بسطامی اضافه کرد: صدای بسطامی در مقایسه با خوانندگان قبلی و بعدی خود از ویژگی های قابل توجهی برخوردار بود؛ شامل گستردگی زیاد، قدرت تحریر زیبا و روان، درک صحیح از ادوات موسیقی دستگاهی ایران، سازگاری با انواع کارهایی که به وی پیشنهاد می شد و جنس صدایش بود که به قول پرویز مشکاتیان راز ماندگاری ایرج صدای او بود که به هیچ کسی جز خودش شبیه نبود. ایرج به دلیل هوش سرشار با موسیقی ارکسترال و سنتی به سرعت هماهنگ می شد.

وی همچنین گفت: نقطه عطف زندگی هنری ایرج بسطامی دو نکته بود: اول اینکه او شاگرد محمدرضا شجریان بود که زیر و بم های آواز ایرانی را به وی آموخت، دوم هم نشینی و ممارست با پرویز مشکاتیان، اما قطعا او بدون هوش و قریحه سرشار خود نمی توانست به این میزان از موفقیت دست پیدا کند.

شهبازیان تصریح کرد: در این سال ها موسیقی جامعه ما حال و روز خوشی ندارد؛ زیرا هر گروهی از جامعه با نوعی از موسیقی خود را سرگرم می کند و حتی آنهایی که از موسیقی پرهیز دارند، نیاز خود را با نوحه خوانی، تعزیه و موسیقی مذهبی برطرف می کنند. گروهی از مردم نیز با موسیقی بی هویت و بازاری به رفع نیاز خود به موسیقی می پردازند؛ اما به هر شکل این نشانگر نیاز فطری انسان به موسیقی است که با در نظر گرفتن آن، برگزاری چنین جشنواره هایی اهمیت والایی می یابد و ایفای نقش هنرمندان در چنین فضایی، وجدان بیدار و مسئولیتی سنگین را طلب می کند.

وی با اشاره به روند داوری آثار عرضه شده به دومین جشنواره ایرج بسطامی گفت: امسال در دومین دوره جشنواره، 36 آلبوم موسیقی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که آثار موسیقیدانان جوان در بین آنها چشمگیرتر بود. هیات داوران نیز در دو مرحله به داوری آثار پرداخت که برخی از آثار به دلیل کیفیت نزدیک به همدیگر، نیاز به شنیدن چندین باره داشتند. البته در برخی آثار نیز سهل انگاری ها و بی دقتی هایی دیده می شد و در نهایت شش آلبوم موسیقی به عنوان نامزد نهایی برگزیده شدند.

شهبازیان در پایان گفت: امیدوارم با یاری جامعه موسیقی، مدیران و نهادهای ذیربط، برگزاری این جشنواره در سال های پیش رو تداوم یابد؛ زیرا دو دوره از این جشنواره با همت خانواده بسطامی و با تحمل مشکلات و سختی های بسیار به انجام رسید.

 

معرفی بهترین آلبوم موسیقی سنتی سال

در ادامه مجید مولانیا برای آهنگسازی آلبوم «یار مست»، گروه سیاه و سپید برای آهنگسازی آلبوم «از روزگار رنگ آمیز» و گروه همنوازان خاموش برای آهنگسازی آلبوم «سحرخوانی» به ترتیب جوایز اول تا سوم بخش بهترین آلبوم موسیقی سنتی سال 92 را دریافت کردند.

همچنین سمیرا موسوی پور برای طراحی گرافیکی آلبوم «می صوفی افکن کجا می فروشند» به عنوان برگزیده بخش گرافیک شناخته شد.

 

تقدیر از فاضل جمشیدی

در ادامه مراسم و پس از پخش نماهنگ درگذشتگان هنرمندان موسیقی، گروه پورعطایی متشکل از علی، هادی، فریبا و زینب پورعطایی و پیمان غمخوار احمدی به اجرای موسیقی نواحی پرداختند.

سپس از فاضل جمشیدی به عنوان دبیر اجرایی دور اول این جشنواره تقدیر به عمل آمد. وی در سخنانی درباره جشنواره موسیقی ایرج بسطامی گفت: در سال 89 که دبیری نخستین دوره جشنواره موسیقی ایرج بسطامی بر عهده من بود، اگر اساتیدی که به کمکم آمدند نبودند، واقعا مریض می شدم! زیرا مدیریت آن واقعا کار دشواری بود.

وی ادامه داد: امسال که حسام الدین سراج دبیری این رویداد هنری را بر عهده دارد، بسیار خوشحالم و امیدوارم آواز ایرانی و ریشه های آن خشک نشود.

 

بیانیه هیات داوران بخش آواز سنتی

در ادامه، سید حسام الدین سراج، دبیر هنری و عضو هیات داوران بخش آواز دومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی بیانیه هیات داوران این بخش را قرائت کرد و گفت: در زمانه ای که صدف و خزف را به یک معیار می سنجند و چه بسا خزف باارزش تر از صدف ارزیابی می شود، ارج نهادن به هنر اصیل از اهم وظایف است.

وی ادامه داد: آواز سنتی ایران از هنرهایی است که بخش پررنگی از میراث هنری ایران محسوب می شود. به همین دلیل موسسه ایرج بسطامی بر آن شد تا زمینه رقابتی سالم بین استعدادهای آواز در کشور را فراهم آورده و به این وسیله، این استعدادها را به مردم سرزمین مان معرفی کند.

سراج درباره روند داوری آثار بخش آواز گفت: پس از اعلام فراخوان جشنواره، داوری آثار ارسالی در سه بخش انجام گرفت: غربالگری کلی، داوری نیمه نهایی و داوری نهایی و در نهایت، انتخاب سه استعداد برگزیده از رده سنی جوانان و سه استعداد برگزیده از رده سنی آزاد که در این حوزه برگزیده برتر نداشتیم.

دبیر هنری جشنواره موسیقی ایرج بسطامی اضافه کرد: یک استعداد ویژه نوجوان، یک استعداد از بین بانوان و یک استعداد غیرایرانی و افغانی الاصل نیز که در زمینه آواز ایرانی فعالیت کرده، از جمله برگزیدگان بخش آواز جشنواره هستند.

وی با تاکید بر حضور افراد با شیوه ها و گرایش های مختلف آوازی در هیات داوران بخش آواز جشنواره گفت: معیارهای داوری آثار شامل جنس صدا، وسعت صدا، تناسب در اجرای تحریر و کشش، تلفیق شعر و موسیقی، تسلط بر ردیف، طراحی مناسب در اجرا، متر آواز، دقت در کوک، ریتم در اجرای تصنیف، ملودی در اجرای تصنیف، هماهنگی در همراهی با ساز و ... بوده است.

سراج با اشاره به ناشناس بودن شرکت کنندگان برای داوران گفت: طبق آمار به دست آمده، 25 درصد از شرکت کنندگان بخش آواز از تهران و 75 درصد از باقی استان ها بودند.

 

معرفی برترین های آواز سنتی

در ادامه بهترین های بخش آواز سنتی جشنواره بسطامی در دو رده جوانان و رده سنی آزاد معرفی شدند که وحید حقیقی یار رتبه دوم و مهدی محمدی و علیرضا آذر به طور مشترک رتبه سوم بخش آواز در رده سنی آزاد را به دست آوردند. داوران در این بخش اثری را به عنوان کار برتر معرفی نکردند.

همچنین امید آزاک، حسین رستمی شاپورآبادی و سلیمان رضایی به ترتیب رتبه های اول تا سوم بخش آواز در رده سنی جوانان را کسب کردند.

رضوان نباتی، احمد شهیرصدر و بهار صادقی نیز به ترتیب به عنوان برگزیده بانوان، برگزیده غیرایرانی و استعداد نوجوان شناخته شدند.

 

تقدیر از استاد فرهنگ شریف

در ادامه مراسم اختتامیه دومین جشنواره موسیقی بسطامی، گروه سور متشکل از مجید حسین خوانی (خواننده)، مجید مولانیا (تار)، حمید قنبری (تنبک)، علیرضا دریایی (کمانچه)، بهزاد حسن زاده (کمانچه)، امین دادوری (دف)، صابر سوری (عود) و جمشید صفرزاده (سنتور) به اجرای برنامه پرداختند.

پایان بخش مراسم اختتامیه دومین جشواره موسیقی ایرج بسطامی تقدیر از فرهنگ شریف بود که در غیاب وی که در بیمارستان بستری است، با حضور همسر این هنرمند پیشکسوت انجام شد.

در مراسم اختتامیه دومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی هنرمندان و مدیران بسیاری از جمله بهزاد فراهانی، جعفر پناهی، بهروز رضوی، علی مرادخانی، شهرام ناظری، فرزاد ادیبی، قباد شیوا، محمدرضا درویشی،بردیا صدر نوری، پیروز ارجمند، صدیق تعریف، مجید درخشانی، هوشنگ مرادی کرمانی، نادر گلچین، حسن ناهید، کیخسرو پورناظری، سیامک آقایی، ایران درودی، هنگامه اخوان، آوا مشکاتیان ... حضور داشتند.