ایسنا: فریدون شهبازیان: بسطامی غریبانه مرد

فریدون شهبازیان گفت: زنده‌یاد ایرج بسطامی غریب زندگی کرد و غریبانه هم مرد. او در زمان حیاتش از طرف جامعه‌ی موسیقی خیلی مورد توجه قرار نگرفت.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا، این آهنگساز در اختتامیه‌ی دومین جایزه‌ی زنده‌یاد ایرج بسطامی اظهار کرد: جای تأسف است که هنرمندی این‌گونه مورد غفلت قرار گیرد. به قول محمدرضا درویشی، بسطامی با مرگ به هنرش زندگی بخشید. صدای او در مقایسه با هم‌نسلانش از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار بود.

او ادامه داد: مشکاتیان می‌گفت، جنس صدای بسطامی او را ماندگار کرد، زیرا شبیه هیچ‌کسی نبود. از آنجا که بسطامی هوش سرشاری داشت، با موسیقی ارکسترال و سنتی خیلی سریع هماهنگ می‌شد و در عین حال دو ویژگی بارز داشت؛ نخست این‌که شاگرد شجریان بود و ظرایف آواز او را به خوبی می‌دانست و دوم این‌که او در آموختن ممارست زیادی داشت.

وی با ارائه‌ی گزارشی درباره‌ی روند برگزاری این جایزه گفت: آثار موسیقی‌دانان جوان در قالب 36 آلبوم بررسی شد و هیئت داوران در دو مرحله، این آثار را داوری کرد. سرانجام شش اثر نامزد برگزیده در بخش آلبوم شدند.

شهبازیان افزود: امیدوارم پای نهادهای ذی‌ربط به برگزاری این جشنواره باز شود و در سال‌های آینده شاهد تداوم جایزه‌ی بسطامی باشیم.

سپس برگزیدگان بخش آلبوم معرفی شدند:

رتبه اول: «یارمست» به آهنگسازی مجید مولانیا

رتبه دوم: «از روزگار رنگ‌آمیز» اثر گروه «سپید و سیاه»

رتبه سوم: «سحرخوانی» اثر همنوازان «خاموش»

در ادامه‌ی مراسم از چند سال فعالیت هنری اضل جمشیدی - خواننده پیشکسوت - تجلیل شد.

سپس این هنرمند پشت تریبون رفت و در سخنانی گفت: در سال 89 دبیری این جشنواره را من برعهده داشتم. می‌خواهم بگویم، اگر همکاری هنرمندان نبود، قطعا بیمار می‌شدم، امیدوارم با برگزاری چنین جشنواره‌هایی ریشه‌ی آواز ایرانی هیچ‌گاه خشک نشود.

در ادامه، دبیر هنری جشنواره نیز اظهار کرد: امروز اتفاق بدی افتاده کا شاید بسیاری از این عزیزانی که در این مراسم حضور دارند، از آن مطلع نباشند. امروز یکی از خوش‌صداهای ایران، مهران دوستی، دار فانی را وداع گفت و با ما خداحافظی کرد.

حسام‌الدین سراج ادامه داد: آواز سنتی ایران از جمله هنرهایی است که بخش پررنگی از میراث هنری ایران را شامل می‌شود. بنیاد بسطامی بر همین اساس تصمیم گرفت تا از میان استعدادهای جوان در آواز ایرانی، ظرفیتی را به‌وجود آورد تا به این هنر بیشتر توجه شود. داوری دومین دوره‌ی جایزه موسیقی ایرج بسطامی در سه بخش کلی، نیمه‌نهایی و نهایی انجام شد.

وی افزود: جنس صدا و وسعت صدا، تناسب در اجرای تحلیل و کشش، ملودی کلام، تلفیق شعر و موسیقی، تسلط بر ردیف، دقت در کوک، ریتم در اجرای تصنیف و هماهنگی با ساز از جمله معیارهای داوری ما بود. 25 درصد از شرکت‌کنندگان این دوره از تهران و 75 درصد آن‌ها نیز از شهرستان‌ها بودند.

او از علی جهاندار، هنگامه اخوان، صدیق تعریف، علی‌اصغر شاه‌زیدی و خودش به‌عنوان داوران این جشنواره یاد کرد.

سپس برگزیدگان بخش رده‌ی سنی آزاد معرفی شدند:

رتبه اول: هیئت داوران هیچ هنرمندی را شایسته‌ی رتبه‌ی نخست ندانست

رتبه دوم: وحید حقیقی‌یار

رتبه سوم: مهدی محمدی و علیرضا آذر

برگزیده بخش بانوان: رضوان نباتی

 

رده سنی جوانان:

رتبه اول: امید آزاد

رتبه دوم:حسین رستمی

رتبه سوم: سلیمان رضایی

تجلیل: احمد شهیدصدر (هنرمند افغان) و بهار صادقی