نشست خبری دومین دوره جشنواره موسیقی ایرج بسطامی برگزار شد

نشست خبری دومین دوره جشنواره موسیقی ایرج بسطامی ۲۵ آذرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد که طی آن حسام‌الدین سراج ایجاد عرصه رقابت برای خوانندگان جوان را یکی از اهداف برگزاری این رویداد ذکر کرد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه بسطامی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری ایرج بسطامی در ابتدای این نشست خبری گفت: ۱۰ روز دیگر یازدهمین سالگرد زلزله فاجعه بار بم است، زلزله ای که بسیاری از عزیزانمان را گرفت که یکی از این عزیزان برادرم، ایرج بود. او انسانی فرهیخته بود که جز هنرمند بودن، هنرمند پرور نیز بود و درست از نقطه ای که مراحل آموزش را پشت سر گذاشت و به عنوان هنرمندی مطرح در موسیقی ایرانی مطرح شد. او تربیت شاگردان و انتقال آموخته هایش را جزو مهمترین رسالت های خود می دانست.

 

به راه و مرام ایرج، ایرج ها را می شناسیم

وی افزود: ایرج بسطامی هنرمندی برج عاج نشین نبود و همیشه در میان مردم بود. او بارها و بارها پیش آمده بود که به درخواست پیرزن یا پیرمردی روی خاک می نشست و برایشان آواز می خواند. من خوب به یاد می آورم که دلش برای جوانان مستعد مناطق محروم ایران که از هر نوع امکانات آموزشی بی بهره بوده‌اند، می تپید و آنها را پیدا می کرد و با وسواس تمام کمر همت به آموزش آنها می بست.

بسطامی با اشاره به برگزاری اولین دوره جشنواره موسیقی زنده یاد ایرج بسطامی توضیح داد: در سالهای نخست پس از زلزله بم چندین مراسم بزرگداشت در سالگشت این فاجعه عظیم برگزار کردیم چراکه داغ ایرج همیشه برایمان تازه بود و این بزرگداشت ها نشان از سوگواری همیشگی ما داشت. کمی که گذشت پیش خود گفتیم تا صدای ایرج در یاد و خاطر مردم ایران است نام او نیز از خاطر نخواهد رفت پس به راه او فکر کردیم و از همان زمان مقدمات تاسیس بنیاد فرهنگی هنری ایرج بسطامی را برنامه ریزی کرده و قدم در راه گذاشتیم.

مدیرعامل بنیاد بسطامی گفت: از زمان تاسیس بنیاد، برنامه های متعددی را اجرا کردیم اما به نظر من این جشنواره مهمترین آن است که در شکل کلی دربرگیرنده تمامی اهدافمان از تاسیس بنیاد است با این حال می دانیم که ایرج های بسیاری در جای جای این خاک عزیز در فقدان امکانات به فراموشی سپرده شده اند اما ما می خواهیم به راه و مرام ایرج، این ایرج ها را شناسایی کنیم و به جامعه هنری بشناسانیم و البته تا آنجایی که توان داریم یاری شان کنیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری بسطامی درباره خاطره آزاد شدن جوان محکوم به اعدامی که در دوره اول جشنواره از زندان برای این رویداد اثری را ارسال کرده بود، توضیح داد: آنچنان دوست نداشتم و ندارم که این موضوع را رسانه ای کنم اما حالا که صحبتش پیش آمد باید بگویم که به نظر من بزرگترین و ارزشمند ترین کاری که ما در دوره قبل انجام دادیم همین آزادی جوان هنرمند زندانی بود که از ۵ سالگی به کار موسیقی علاقه مند شد و به خاطر قتل غیر عمدی که مرتکب شده بود، در زندان محکوم به اعدام شد.

وی افزود: ما بعد از اینکه متوجه شدیم که یکی از آثار ارائه شده از طرف این زندانی محکوم به اعدام است تمام تلاش خود را کردیم که به سهم خود کمک هایی داشته باشیم و البته بعد از پیگیری هایی که انجام دادیم، دیدم این جوان مشکل حادی به لحاظ گذشته خود ندارد. او جوانی آرام و اهل هنر بود که به یاری خداوند و تلاشی که انجام گرفت از مرگ حتمی نجات پیدا کرد و اتفاقا جزو نفرات برتر این جشنواره معرفی شد و خوشحالیم که هم اکنون نیز به فعالیت موسیقایی خود ادامه می دهد.

 

گزارش جشنواره اول

محمدعلی بسطامی عضو هیات مدیره بنیاد بسطامی هم در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری دوره اول جشنواره گفت: بنیاد بسطامی در سال ۸۹ نخستین دوره جشنواره موسیقی ایرج بسطامی را در رشته آواز سنتی ایرانی برای رده سنی جوانان ۱۸ تا ۲۸ سال برگزار کرد. این جشنواره که با نام «جایزه سال ایرج بسطامی» برگزار می شد با استقبال ۳۰۰ خواننده از ۷۳ شهر مواجه شد که چنین استقبالی واقعا در نوع خود بی نظیر بود که با جمع بندی صورت گرفته استانی استانهای تهران، فارس، کرمان، مازندران و اصفهان به ترتیب رتبه های اول تا پنجم را از لحاظ فراوانی شرکت کنندگان کسب کردند.

وی ادامه داد: هیات داوران دوره اول ایرج بسطامی ترکیبی از هنرمندان و صاحب نظرانی بود که طیفی مناسب برای بررسی تمامی جوانب را تشکیل می دهد که در این بین می توان به معصومه مهرعلی، حسام الدین سراج، فاضل جمشید، زنده یاد احمد ابراهیمی، مظفر شفیعی، هنگامه اخوان و بسیاری از اساتید شایسته موسیقی ایرانی اشاره کرد که واقعا حضور پررنگی در دوره اول داشتند و با ما همکاری شایسته ای انجام دادند.

 

یادی از خوش صدای موسیقی سرزمین کرمان

حسام الدین سراج دبیر هنری دومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی نیز در این نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از روند داوری آثار رسیده به این دوره از جشنواره گفت: برگزاری جشنواره بسطامی یادی از هنرمند توانا و خوش صدای موسیقی این سرزمین ایرج بسطامی است و در عین حال فرصتی است که هنرمندان جوان در رقابتی آموزنده برای حفظ ردیف آوازی تلاش های زیادی داشته باشند.

این خواننده ادامه داد: آواز، میراث فرهنگ غنی مردم ایران زمین است که این روزها در حق آن بسیار جفا رفته و آن را به انزوا برده اند. بنابراین جشنواره بسطامی بر آن است تا با ایجاد عرصه رقابت برای خوانندگان جوان این مرز و بوم فضای مناسب جهت اشاعه آواز ایرانی فراهم آورد.

وی تاکید کرد: سعی ما بر این است که تمامی قضاوت ها در عادلانه ترین شرایط ممکن خود انجام شوند که البته در توضیح نحوه داوری هم بگویم که آثار در 3 مرحله توسط اساتید بررسی می شود و به نحوی که نام یا شناختی از صاحب اثر برای هیات بررسی کننده وجود نداشته باشد نهایتا 3 هنرمند به عنوان افراد برگزیده معرفی خواهند شد. البته در حوزه معرفی بهترین آلبوم موسیقی سال که در حوزه آلبوم های موسیقی سال ۹۲ هستند عمده معیارها بر اساس آهنگسازی، خوانندگی، تلفیق شعر و موسیقی، تنظیم، کیفیت عرضه اثر و تناسب محتوای اثر با شرایط روز جامعه است که این بسیار برای ما دارای اهمیت است.

خواننده آلبوم «مسیحا» در بخش دیگری از این نشست خبری تصریح کرد: این جشنواره مختص به موسیقی ایرانی و آواز ایرانی است و چون ایرج بسطامی خود موسیقی ایرانی می خواند بنابراین ما تلاش خواهیم کرد که فعالیت های این رویداد متمرکز بر این نقطه باشد اما به طور حتم اگر در سالهای آینده بتوانیم مشکلات اقتصادی را نیز مرتفع کنیم به طور حتم از بخش هایی چون موسیقی مقامی و نواحی نیز کارهایی را عرضه خواهیم کرد.